fbpx

 

Blog: Het hitteplan voor zwangere vrouwen

De zomer is nog maar 5 dagen oud en we hebben de eerste hittegolf al te pakken. Bijna 7 jaar geleden (2013) was ik zelf hoogzwanger van de eerste en 2013 had een warm voorjaar en lange, hete zomer. Dus ik weet dat het warme weer uitdagingen geeft als je zwanger bent en daarom heb ik dit hitteplan voor zwangere vrouwen opgesteld  😊 

 
9 Tips om als zwangere comfortabel de warme zomer door te komen

  • Accepteer dat het heet is en pas je activiteiten erop aan. Hoe meer je ervan baalt, je er tegen verzet en erover klaagt, hoe zwaarder je het krijgt.
  • Vertrouw je lichaam. Je lichaam weet zelf het beste hoe het met deze extreme temperaturen om moet gaan. Als jij het verzet tegen de warmte loslaat geef je je lichaam de kans de hitte te reguleren.
  • Drink veel water, het kan lekker zijn er schijfjes limoen en muntblaadjes in te doen. Drink het niet te koud! Koud water zorgt ervoor dat je lichaam heel hard moet werken om het op te warmen met als gevolg dat je het nog warmer krijgt. Er zijn vochtafdrijvende kruiden, maar raadpleeg voordat je hier aan begint een professional en je verloskundige.
  • Eet licht verteerbare dingen als salade, rijst en rauwkost. Je lichaam heeft energie nodig om zwaar eten te verteren waardoor jij het nog warmer krijgt. Het is niet bewezen dat het helpt om voeding eten die bekend staat als vochtafdrijvend (zoals peterselie, bleekselderij, komkommer etc.). Uiteraard kun je het wel proberen (met mate), wie weet werkt het voor jou. Groenten op zichzelf houden je vochtbalans op peil, dus dat is sowieso al fijn. En als je merkt dat je er extra vocht mee afdrijft is het alleen maar meegenomen! Wat wél echt helpt en bewezen is is veel drinken (water, thee), voorzichtig zijn met zout, en dus veel groenten eten. Daarmee verbeter je op een natuurlijke en gezonde manier je vochtbalans.
  • Doe je voeten lekker in een voetenbadje. Ook hier geldt weer: niet te koud water
  • Koel je polsen af en toe onder de kraan of met een koude doek. Je koelt op deze manier het bloed dat door je lichaam gepompt wordt. Koude washandjes in je nek werkt ook.
  • Houd de kamer donker en lucht pas ‘s-avonds als de ergste warmte voorbij is. Heb je veel last van de warmte dan kun je een ventilator of airco aanschaffen. Beter is om de ventilator niet pal op je te richten. Kijk uit dat je de airco niet te koud zet en gebruik hem niet te vaak ivm het risico op een verkoudheid.
  • Heel rustig bewegen in de schaduw, bijvoorbeeld in het bos of park. Lekker op een rustig tempo een wandeling maken of wat yoga oefeningen doen. Het zorgt ervoor dat het vocht niet op gaat hopen in je benen.
  • Houd je benen omhoog. Als je zit op de bank of op een stoel, leg dan je benen op een voetenbankje of tafel. En als je dan toch zo zit, vraag dan meteen je partner je voeten (heel rustig) te masseren

het hitteplan voor zwangere vrouwen
Sta jij op het punt om te bevallen? Hier nog wat extra tips

  • Zorg voor een losvallend hemdje om gemakkelijk aan en uit te kunnen schieten tijdens de bevalling. Zit luchtig en is gemakkelijk als je af en toe onder de douche wil springen.
  • Een ventilator voor op de bevalkamer. De vin kun je beter niet direct op jezelf richten omdat je dan door je transpiratie ook weer snel erg kunt afkoelen. Hij kan wel indirect de ruimte verkoelen. Als de baby net geboren is en nat op je buik ligt moet hij uit.
  • Veel drinken, het liefste water. Tijdens de bevalling is het soms handig om je drinken in een anti-lek-tuitbeker te doen als je ligt. Of zorg dat je rietjes in huis hebt.
  • Waterijsjes of ijsblokjes om te zuigen. Ook heel prettig tijdens de bevalling als je een droge mond krijgt van het ademen. Een waterijsje met een stokje kun je gemakkelijk in een glas zetten als er weer een wee komt.
  • Watermeloen uit de koelkast is lekker fris. Snijd een hele meloen in stukjes en bewaar het koud in een vershouddoos in de koelkast. Dan kun je er steeds uit snoepen. Tijdens de bevalling is het ook licht verteerbaar en de suikers geven extra energie.
  • Zet een stapeltje washandjes en teiltje klaar voor tijdens de bevalling. Koude washandjes kun je gebruiken voor je voorhoofd en nek om af te koelen.
  • Een plantenspuit of sproeiflesje voor je gezicht kan heerlijk zijn om wat af te koelen

 
Nog even een leuk wist-je-dat-je
Onderzoekers uit Canada keken naar de relatie tussen 219.319 geboortes en het weer. Hieruit bleek dat zwangere vrouwen in een periode met temperaturen boven de 32°C eerder bevallen. Ze maken 27% meer kans op een bevalling rond de 37e en 38e week van de zwangerschap.

Hoe dat zit?

Tegen het einde van de zwangerschap wordt het steeds zwaarder voor je lichaam. Een hittegolf kan gezien worden als een extra stressfactor boven de stress die je lichaam al ervaart. Door deze extra stress kan je lichaam de bevalling eerder op gang zetten. Bij een hittegolf zullen er dus meer bevallingen zijn, vergeleken bij een periode met gemiddelde temperaturen.

Tip: Bevallen in bad kan met warm/heet weer heel aangenaam zijn. Meer informatie over bevalbaden vind je hier

X

Wachtwoord vergeten?

Word lid

Chat openen