fbpx

emoties voelen en loslaten tijdens je zwangerschap

 

 

Blog: Goed zorgen voor jezelf 

Je kent die momenten wel. Er gebeurt iets, het raakt je…en je stopt het gelijk weer weg, want het voelt niet fijn. Je zou niets liever doen dan het delen met een ander om je gevoelens bevestigd te zien. Herkenbaar? Vast wel, want dit is onze menselijke natuur. Wat er eigenlijk gebeurt is dat je je eigen gevoelens minder belangrijk maakt. Ik wil je graag uitnodigen om dat eens niet te doen. In plaats daarvan deel ik vijf stappen met je die je helpen om jezelf te kunnen dragen wanneer iets je raakt, kwetst of pijn doet. En mocht je het je afvragen – Emoties voelen en loslaten tijdens je zwangerschap; mag en kan dat wel*? Jazeker. Wel kan et kan wel anders voelen dan normaal (als je vaker dit soort innerlijk werk doet). 

 

Niets menselijks is mij vreemd, dus ik neem je even mij in mijn verhaal. Sinds het bericht 2 weken geleden dat de kinderen door Corona niet meer naar de opvang en naar school mogen en er in 1 klap thuisonderwijs als extra taak op mijn toch al behoorlijk volle bordje terecht kwam, kwam er bij mij van alles omhoog. Angst voor de gezondheid van mij en mijn dierbaren voel ik niet. Wel de angst of mijn onderneming het gaat redden, onmacht dat ik hier helemaal niets over te zeggen had, stress om al die balletjes in de lucht te houden, boosheid op mezelf dat ik de omschakeling na een paar dagen nog niet soepeltjes voor elkaar had, irritatie over alles wat opeens heel anders moest terwijl ik hou van controle en weten waar ik aan toe ben… pfffffff…….

Ik had het even zwaar. En ik was niet lief voor mezelf. Mijn valkuil is dat ik mijn vrienden of familie als ‘emotionele vuilnisbak’ gebruik door al mijn chaotische en ondoordachte onzin over ze uit te storten. Vooral als er een grote uitdaging voor me ligt of als iets me raakt heb ik die neiging.

Gelukkig lukt het om dit steeds minder te doen. Ik weet dat zware gevoelens een uitnodiging om te kijken waar we nog wat werk te doen hebben. Waar we afgesneden zijn van liefde en nog wat heling kunnen gebruiken. Maar daar had ik de eerste paar dagen geen boodschap aan en ook geen ruimte voor in mijn hoofd. Het gaf alleen nog maar meer weerstand. Weerstand op weerstand dus, waardoor ik me nog slechter ging voelen.
Een paar dagen geleden had ik een moment voor mezelf en dacht ik wat heb ik nu nodig om me beter te voelen? Wat er gebeurt in ons leven hebben we nauwelijks/geen controle over, maar hoe we ermee omgaan wel. En ik voelde dat ik het nodig heb om me ondanks alles wat er omhoog komt en speelt in de wereld me liefdevol, licht, en vreugdevol te voelen. Dat gaat me nu helpen om alles aan te kunnen wat er gaande is en me wellicht nog te wachten staat. Daarom heb ik de afgelopen dagen bewust momenten gepakt waar ik blij van wordt. Radical selfcare

 
Zo ben ik/heb ik

  • lekker in bad geweest
  • een blok gewandeld in het bos in het voorjaarszonnetje met de kinderen
  • een Happinez gelezen (kom ik echt nooit aan toe!)
  • een paar uur fanatiek in de tuin bezig geweest en 8 emmers onkruid verwijderd. (als je dan in je container kijkt dan heb je écht het gevoel dat je iets nuttigs gedaan hebt 😊)

 
En dat heeft me goed gedaan. Ik voel me sterker en ik kan meer aan. Ik ga door de dag met meer positiviteit en mijn to-do-lijstje werk ik gemakkelijker en sneller en met meer plezier af. Dat is wat lichtheid en vreugde met je doet, als je door die bril naar de dingen die voor je liggen kijkt dan wil alles net een beetje beter en is het net wat leuker. En vanuit die staat nodigt het uit om nóg een laagje dieper te gaan. Om te kijken wat er onder al deze emoties aan verhalen en overtuigingen liggen. Want omstandigheden en andere dingen buiten je zorgen nooit voor negatieve gevoelens als stress, boosheid of onmacht. Die gevoelens zitten in jou en de omstandigheden triggeren deze emoties waardoor je ze (weer) voelt. Onze eerste reactie is om deze gevoelens verkeerd te maken en ze weg te duwen of te onderdrukken. Want ze voelen niet fijn en je wil je wel fijn voelen. Door ze weg te stoppen voel je je op dat moment wellicht beter, maar hoe vaker je eenzelfde emotie wegstopt die je triggert, hoe moeilijker dat wordt omdat hij iedere keer net wat heftiger opduikt dan de keer daarvoor.

Met het starten van mijn bewustzijns-jaaropleiding in 2020 heb ik besloten om het patroon wat ik hierboven beschrijf niet langer te herhalen, maar dat wat zich aandient te doorzien en doorvoelen. Om er echt voor mezelf te zijn op momenten die ik liever uit de weg ga. Hier de stappen uit mijn bewustzijnsopleiding die jou ook leren hoe je van jezelf kunt houden, hoe je voelt dat je genoeg bent met alles wie je bent en hoe je jezelf kunt dragen waar je dan ook maar doorheen gaat. Stap voor stap heb ik het afgelopen jaar oude kind-stukken mogen doorvoelen, iedere keer weer een laagje dieper. Want dat is hoe het werkt. En ja, in het moment zelf is dat best intens, maar als je het loslaat voel je daarna zoveel liefde en lichtheid waar eerst alleen maar zwaarte zat.  Neem minimaal een half uur de tijd hiervoor, haast is killing.

En ja, emoties voelen en loslaten tijdens je zwangerschap kan in principe veilig en mag*.  Zwanger worden en zwanger zijn heeft alles te maken met zelfbewustwording en zelfacceptatie. En je kindje doorvoelt al jouw emoties binnen een paar seconden, de emoties die je voelt als je het stappenplan doorloopt, maar ook de emoties die je (misschien met enige regelmaat) wegdrukt. Als je ervan uitgaat dat de baby bij jou en je partner komt om een bepaald leerproces door te maken en daarvoor een gezamenlijke weg met jou kiest dan ben jij precies geschikt voor je baby zoals je nu bent. Wel kan het zijn dat je merkt dat je minder diep dan normaal kunt gaan in dit proces tijdens je zwangerschap, omdat je in bescherming wordt genomen tegen te overweldigende emoties. Wil je hier meer over lezen klik dan hier. 

 

Stappenplan Emoties voelen en loslaten tijdens je zwangerschap

 

Stap 1: Verbinding naar binnen maken
Luister naar affirmaties, visualiseer, mediteer, doe yoga, dans, sport, beweeg. Wat jou maar helpt om je weg te vinden naar binnen, naar je Yin energie. Afhankelijk van of je overwegend kinestetisch, auditief of visueel bent ingesteld zal de ene vorm daarvoor beter werken dan de andere. 

 

Stap 2: Je leegschrijven (of typen)
Na het contact maken met jezelf schrijf je alles op wat er in je hoofd, hart of in je verwarring zit. Ongecensureerd en ongenuanceerd laat je alles stromen van de hak op de tak. Vragen als ‘hoe voel ik me in dit moment’ ‘wat wil de weerstand in mij mij vertellen’ kunnen vragen zijn waardoor het begint te stromen. Schrijf jezelf helemaal leeg en creëer ruimte. 

 

Stap 3: Stel jezelf vragen 
Als je voelt dat het rustig is geworden, stel dan verdiepende vragen. Vragen stellen opent je. Ze openen je bewustzijn…alsof er een andere deur dan normaal opent die je anders laat kijken en voelen.

Stel bijvoorbeeld een vraag die je in verbinding brengt met je vrouwelijke wijsheid en je gevoel in je lichaam. Bijvoorbeeld: ‘wat merk ik dat er in mijn lichaam gebeurt als ik dit uit?‘ of ‘waar ben ik bang voor dat er zal gebeuren?’ ‘wat mag mijn eerst volgende stap zijn’ of ‘waar verlang ik naar’. Het gaat er niet om dat je ter plekke tot een antwoord komt, vertrouw er op dat het komt. Wat ook goed kan werken is om wat alles wat in je opkomt op te schrijven. Al schrijvende kun je tot prachtige inzichten komen. 

 

Stap 4: Voel wat je voelt 
Je kunt niet helen wat je niet eerst hebt gevoeld. Blijf bij het gevoel, ga er met je hart naar toe. Dat is in het begin lastig, omdat je zolang precies het tegenovergestelde hebt gedaan. Maar er gebeurt meer als je deze gevoelens niet voelt; door het minder fijne niet te willen voelen, voel je ook minder van wat wél fijn is. Al die heerlijke sensaties die horen bij het leven. Dat is waarom deze ‘overlevingsstrategie’ er uiteindelijk voor zorgt dat je je juist minder krachtig gaat voelen, minder zelfverzekerd en waarom je soms helemaal vastloopt (in een burn-out).

Dus stap niet in de valkuil van een oplossing bedenken voor je hebt gevoeld wat er in je leeft. Als je weerstand voelt of merkt dat je afgeleid raakt door je gedachten… die was die je nog moet doen, ontelbare klussen in huis… Schrijf die op in een hoek bovenaan je pagina, geef ze een plek, maar ga wel door met voelen. We hebben onszelf aangeleerd om ons niet ongemakkelijk te voelen. Probeer hier toch ruimte voor te maken want die gevoelens willen er echt zijn. Die kwetsbaarheid toelaten door je hart te openen brengt je altijd in beweging. Misschien niet zoals je vooraf had bedacht…daar zit de kracht.

Het belangrijkst is om deze gevoelens niet weg te stoppen zoals je misschien leerde, maar ze te erkennen. Om te kunnen zijn met deze gevoelens zodat ze doorvoelt kunnen worden en transformeren. 

 

Stap 5: Vraag jezelf wat je nodig hebt en geef dat aan jezelf
Stel jezelf de vraag wat het deel dat pijn heeft nodig heeft. Dat kan 1 ding zijn of meerdere dingen, zoals rust, acceptatie, erkenning of liefde. Geef dat aan jezelf, laat het naar dat deel wat pijn heeft stromen totdat je voelt dat je een ‘shift’ voelt. 

 

Bovenstaande 5 stappen is een verkorte manier van emoties doorvoelen en loslaten die je al veel inzichten en rust zal brengen. Probeer het maar eens uit als je voelt dat je een terugkerende negatieve emotie ervaart die je graag wilt loslaten. Soms doe ik een uitgebreidere variant afhankelijk van wat zich aandient of vlieg ik het vanuit een andere hoek aan als ik merk dat ik er niet doorheen kom. Wil je weten hoe? Vraag dan een gratis sessie aan dan doorlopen we samen de stappen. 

Als je verder wilt met dit innerlijk werk en hier de hulp van mij als coach bij kunt gebruiken kijk dan of dit is wat je zoekt.

 

*Een kanttekening die ik wil plaatsen bij emoties voelen en loslaten tijdens je zwangerschap is om bij zware, negatieve emoties (angststoornissen, ptss, depressie, misbruik etc.) voordat je met bovenstaande aan de slag gaat éérst contact op te nemen met je verloskundige of gynaecoloog. In die gevallen is er namelijk vaak meer zorg/hulpverlening/therapie nodig dan alleen het doorlopen van bovenstaande stappen. Stel hen op de hoogte van wat er speelt en ga samen kijken wat jou het beste helpt; wat je nu je zwanger bent kunt oppakken en wat even mag blijven liggen tot na de geboorte. Wees lief voor jezelf en je kindje, het hoeft niet allemaal ‘weggewerkt’ te zijn voor de bevalling. Wel kan het zijn dat het je tijdens de bevalling parten gaat spelen waardoor het wel verstandig is er ‘iets’ mee te doen ter voorbereiding op de bevalling. Maak het daarom altijd bespreekbaar met je zorgverlener.

 

X

Wachtwoord vergeten?

Word lid

Chat openen