fbpx

angst voor de bevalling verminderen

Blog: Angst voor de bevalling: hoe kom je er aan en hoe kom je er af

Maar liefst 1 op de 3 vrouwen leeft naar de bevalling toe met een mengeling van angst/spanning. Dit noemen ze ook wel perinatale angst. Helaas werken deze angst en spanningen rond de bevalling in de praktijk vaak zelfvervullend. De ervaring van angst en de aanmaak van adrenaline in het lichaam die hierop volgt, veroorzaken spanning en verkramping in de spieren van het lichaam waardoor de bevalling langer duurt en pijnlijk is. Omdat vrouwen zich hier niet bewust van zijn en niet weten hoe ze deze negatieve spiraal kunnen stoppen komen veel vrouwen onnodig in moeilijkheden waaruit pijnbestrijding en medisch ingrijpen steeds vaker de enige uitweg lijken. Terwijl als je weet wat je zelf kunt doen om het natuurlijke proces van bevallen te ondersteunen, je kindje makkelijker, sneller en met minder weerstand en pijn geboren kan worden! Daarom vertel ik je in dit blog graag wat meer over angst en wat je er zelf aan kunt doen.

 

Angst in het algemeen
Allereerst is het goed om te weten dat angst in essentie een heel nuttige emotie is. Het zorgt ervoor dat we gevaar vermijden en zo onszelf beschermen. Hoewel nog niet bekend is hoe angst precies ontstaat in de hersenen, weten we wel dat de amygdala een belangrijke rol speelt bij het vormen van angst en paniek.  De amygdala krijgt bijvoorbeeld signalen binnen van wat je ziet en hoort, zoals gezichtsuitdrukkingen van andere mensen. Kijkt iedereen tijdens de bevalling erg bang? Dan zul jij je sneller bang voelen dan wanneer anderen rustig blijven.

Maar veel angstreacties zijn ingewikkelder dan het voorbeeld hierboven. Bij complexere angstreacties wordt de buitenste laag van de hersenen, de neocortex betrokken. Zo ontstaan veel ingewikkelder en gemengde emoties. Je kunt zo gedachten vormen over de onderwerpen waarvoor je bang of bezorgd bent. Of je kunt je bedenken dat het niet nodig of niet zinvol is om angstig te zijn. Maar andersom kun je ook angst krijgen van dingen waarover je alleen nog maar nadenkt, zoals over de aankomende bevalling.

De controle over, en het bijsturen van, je emoties vanuit de cortex werkt minder goed wanneer je last hebt van stress. Omgekeerd kunnen angst- en paniekklachten ook weer stress veroorzaken. Angstklachten kunnen langdurig worden doordat ze zichzelf kunnen versterken, bijvoorbeeld omdat je je zorgen maakt over je angsten. Hierdoor gaat het stressniveau in je lichaam omhoog. Als voorbeeld: Stel je bent gespannen en angstig voor de bevalling en je probeert daarom het onderwerp bevallen te vermijden. Wat je zult merken is dat iedere kleine prikkel (trigger) die gaat over bevallen je een nieuwe angstreactie bezorgd. Zo kan een negatieve spiraal ontstaan.

 

de 5 factoren die bijdragen aan angst voor de bevalling

Angst in je zwangerschap en rond de bevalling
Er zijn 5 factoren die een rol spelen in hoe jij op dit moment aankijkt tegen je zwangerschap en de aankomende geboorte (zie afbeelding). Ze bepalen samen in welke mate jij gespannen of angstig bent voor de bevalling.  Iedereen heeft te maken met deze factoren, maar het kan verschillen in welke mate je er door beïnvloed bent. De geschiedenis van vrouwen en de geboortezorg door de eeuwen heen is een collectieve erfenis waar alle vrouwen mee zijn ‘belast’. Maar heb jij als kind bijvoorbeeld veel positieve verhalen gehoord in je omgeving van andere vrouwen over hun bevallingen dan heeft dat jouw beeld ten gunste beïnvloed ten opzichte van een andere zwangere vrouw. Heb je juist veel vervelende, negatieve verhalen gehoord in je jeugd over zwangerschap en geboorte, dan heb je (helaas) wat extra bagage meegekregen. 

 

 

Wat je merkt van angst voor de bevalling in je dagelijks leven
Angst, maar bijvoorbeeld ook verlies van controle is erg onplezierig om te voelen. Ons lichaam wil ons daar tegen beschermen door deze ongemakkelijke gevoelens weg te stoppen of uit de weg te gaan. Maar in het geval van een bevalling werkt dat niet, want daar kun je niet tegen vechten, noch van weg vluchten. Bovendien worden angstgevoelens sterker naarmate je ze wegduwt en het kan zijn dat je steeds vaker dingen meemaakt die dit vervelende gevoel ‘triggeren’. Wat veel vrouwen zich bovendien niet realiseren is dat als ze vervelende gevoelens niet kunnen toelaten ze gevoelens van intens geluk en ontspanning ook niet kunnen toelaten. Je raakt langzaam het contact met al je gevoel en intuïtie kwijt, waardoor je bevattelijker wordt voor stress en de meningen van mensen in je omgeving. Je schiet in je hoofd en het wordt lastiger om de juiste beslissingen te nemen voor jezelf en je kindje. Veel vrouwen die dit overkomt kiezen ervoor om dan maar ‘alles over zich heen te laten komen’, met alle – vaak vervelende – gevolgen van dien.

 

Angst voor de bevalling verminderen 
Er zijn verschillende manieren om angst voor de bevalling te verminderen. Wat je doet is de angst transformeren (ombuigen) naar vertrouwen. Hieronder vind je 4 manieren om angst voor de bevalling te verminderen die in mijn cursussen en programma’s centraal staan en waarmee ik al veel positieve resultaten heb geboekt.

  • Kennis neemt een hoop (onnodige) angst voor de geboorte weg weten we. Want als je precies weet wat er gebeurt in je lichaam en waarom het gebeurt, dan ben je niet bang maar kun je erin ontspannen en zelfs samenwerken met je lichaam. In mijn cursussen deel ik graag alle kennis met jou zodat jij weet wat er gaat gebeuren. Daardoor krijg je veel meer vertrouwen in je lijf en krijg je veel meer vertrouwen in het proces. Maar ook kennis van al je opties en rechten als barende vrouw sterkt je vertrouwen dat de bevalling je niet zal overspoelen en mensen niet zomaar van alles gaan doen. Jij hebt de regie!
  • Het dagelijks beluisteren van positieve affirmaties zijn heel effectief om je vertrouwen in het geboorteproces te vergroten en angsten te verminderen. Je kunt ze zelf schrijven, maar er zijn ook veel mooie zwangerschapsaffirmaties en zwangerschapsaffirmatiekaarten te koop. In de cursus Hypnobirthing zijn de affirmaties voor je ingesproken zodat je ze waar en wanneer jij maar wilt kunt beluisteren.
  • Regelmatig ontspanningsoefeningen en -technieken doen helpt je om de spanning en angst die je nu ervaart los te laten en meer in het moment te zijn. En als je merkt dat je snel en diep kunt ontspannen met behulp van een bepaalde oefening of techniek geeft dat je vertrouwen dat als je dat doet je ook goed kunt ontspannen tijdens de bevalling!
  • In Hypnobirthing werken we daarnaast ook met speciale luisteroefeningen (luisterscripts) waarmee je diep in jezelf (in je onderbewustzijn) op zoek gaat naar situaties, beelden en woorden die je angstig maken om ze daar vanuit een veilige plek de revue te laten passeren zonder dat het de vervelende gevoelens je kunnen raken. Door ze op te sporen, vervolgens bewust los te laten met bepaalde technieken én te vervangen door situaties, beelden en woorden die je bekrachtigen kan angst echt tot het verleden behoren. Hoe mooi zou het zijn als je je angst kan ombuigen naar beelden van jezelf waarin je heel krachtig je kindje op de wereld zet terwijl iedereen om je heen je steunt en je de ruimte geeft om te doen wat jij voelt én dat je geest dat ook echt voelt als jouw nieuwe realiteit en waarheid? Dat heeft natuurlijk een hele grote impact op hoe je je zwangerschap en straks de bevalling beleeft!

 

Alles wat we nodig hebben, zit al in onszelf
In essentie zit alles wat we nodig hebben al in onszelf. Een vrouwenlichaam is ervoor gemaakt om een kindje te verwekken, te dragen en te baren en op de wereld te zetten. Voor het grootste deel sinds het bestaan van de mensheid zijn vrouwen zwanger geweest en bevallen zonder veel gedoe in de vorm van routines, procedures, controles en interventies. Ze waren in contact met zichzelf en hun kindje en in staat om hun zwangerschap op een liefdevolle, kalme, zachte wijze beleven.

Het is van de laatste paar honderd jaar dat dokters en medische ingrepen onderdeel zijn geworden van zwangerschap en geboorte. Luisteren met de doptone en (meerdere) echo’s zijn tegenwoordig standaard, ook al zijn er aanwijzingen dat deze niet geheel zonder risico zijn. En natuurlijk is kwalitatief goede zorg voor moeder en kind belangrijk, maar je gaat je bijna afvragen hoe vrouwen dat vroeger toch deden zonder al die checks en controles! Al die checks en controles die proberen zoveel mogelijk risico’s uit te sluiten. En dat klinkt op het eerste gezicht goed, maar de keerzijde is dat vrouwen op de richtlijnen en protocollen gaan varen in plaats van op zichzelf. Ze leven in spanning van controle naar controle en naar hun bevalling toe met een mengeling van angst voor wat er mis zou kunnen gaan, onwetendheid en afhankelijkheid. Want richtlijnen en protocollen bevatten waardevolle informatie die je kunt lezen, maar vergeet niet om de vertaalslag te maken naar jezelf en te voelen wat goed is voor jou. Richtlijnen en protocollen gaan namelijk over gemiddelden en kunnen je nooit vertellen hoe het zal zijn in jouw specifieke situatie, met jouw unieke lichaam en voor jouw unieke baby. Dat kan alleen jij weten door te voelen.

 

Wil jij graag je angst voor de bevalling verminderen en omzetten naar vertrouwen?

Misschien herken je je in bovenstaand verhaal en wil je hier graag iets mee doen. Voel je na het lezen van dit blog dat je klaar bent om de angst en behoefte aan controle los te laten maar weet je niet hoe? Wil je graag leren hoe je jouw weg vindt in binnen al die checks en controles terwijl jij vasthoudt aan jouw eigen visie en waarheid. Ik help je daar graag bij. Samen kunnen we kijken, bijvoorbeeld in een gratis sessie, welke angsten er bij jou zitten en wat jou kan helpen deze angsten voorgoed los te laten. Of wil je graag (weer) in contact komen met jouw eigen wijsheid die weet wat goed is voor jou en je kindje? Kijk dan eens op mijn pagina “Weg met die bevalangst”. Of kijk eens of een cursus Hypnobirthing die al honderdduizenden vrouwen wereldwijd de afgelopen 30 heeft geholpen om ontspannen en vol vertrouwen te bevallen.

X

Wachtwoord vergeten?

Word lid

Chat openen