fbpx

Affirmaties deel 2

Misschien heb je mijn vorige blog gelezen over affirmaties en ben je aan de slag gegaan. Of misschien heb je in het verleden al eens ervaring opgedaan met affirmaties. Wat voor effect heb je waargenomen? Voelde je je sterker, liefdevoller, zachter?

De positief geformuleerde boodschappen van affirmaties laten je je meestal goed voelen over jezelf.Soms kunnen er bij het oefenen ook andere gevoelens naar boven komen. Weerstand in de vorm van boosheid of moedeloosheid of het gevoel dat je niet goed genoeg bent, niet slim genoeg, misschien zelfs wel een leugenaar. Dat lijkt op het eerste gezicht niet fijn en ongewenst. Maar eigenlijk is het hele waardevolle informatie die je kan aanzetten tot actie.

Weerstand is een spiegel die je laat zien hoe het met je gaat. Die laat zien wat er nog niet heel is; waar twijfels over bestaan, wat nog verder onderzoek verdiend, waar je nog mee in het reine mag komen.

Een uitspraak die lijnrecht tegen je gevoel ingaat wekt in eerste instantie verwarring op. ‘Mijn leven verrijkt zich door de komst van dit kindje’ zeggen terwijl je je ontzettend onzeker voelt over je kwaliteiten als moeder wordt innerlijk niet geaccepteerd. Als negeren niet werkt, komt je innerlijk in opstand en laat je uiteindelijk nog slechter voelen.

Ook een affirmatie gebruiken als manier om je te verzetten tegen een gevoel dat er nu eenmaal is helpt je niet. Deze weerstand zorgt er op den duur voor dat je alleen maar meer negatieve gevoelens gaat ervaren.

De sleutel is om je niet te verzetten tegen wat er is. Ook moeilijke gevoelens mogen er zijn. Het volledig erkennen van al je gevoelens en gedachten maakt dat je makkelijker los kunt laten en meer geluk gaat ervaren. Voel wat de affirmatie losmaakt en waar je die gevoelens waarneemt. Onderzoek wat ze voor je betekenen en waar je dat gewenste gevoel al waarneemt. Vervolgens kun je op twee manieren verder gaan:

• of je gaat extra aan de slag met deze specifieke affirmatie door hem op te schrijven en bijvoorbeeld hardop uit te spreken
• of je wijzigt de affirmatie totdat deze wel goed voelt. Dat laatste is vaak een wat zachtere manier van benaderen

Stel de affirmatie ‘ik kijk uit naar de geboorte van mijn baby’ roept weerstand op. Omdat het niet voelt als de waarheid of omdat je het niet gelooft. Dan kun je de affirmatie bijvoorbeeld wijzigen in ík verheug me erop om uit te kunnen kijken naar de geboorte van mijn baby’. Of ‘het is fijn om uit te kunnen kijken naar de geboorte van mijn baby’. In die laatst variant laat je het ik-component helemaal weg.

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com